Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Pro autory 

Manuál pro autory – Diskuze

Manuál pro autory – Diskuze

  1. Proč se zapojit do diskuzí?
  2. Jak se dostanu do diskuzí Metodického portálu?
  3. Jak se orientovat na titulní stránce?
  4. Jak jsou diskuze strukturované?
  5. Jak vložit nové téma/vložit nový dotaz, nápad, názor?
  6. Jak přidat do existujícího tématu svůj příspěvek?
  7. Jak reagovat na konkrétní příspěvek v tématu? Jak citovat?
  8. Jaké jsou výhody registrace?
  9. Jakými pravidly se musíme řídit?
  10. Dohlíží někdo na diskuze?
  11. Jak vyhledat uživatele?
  12. Jak napsat zprávu?
  13. Kde najdu další nápovědu, kde se mohu na něco technického zeptat?
  14. Na koho se mám obrátit, kdybych měl/a jakékoli potíže?
  15. Pod jakou licencí jsou články publikovány?
  16. Jaká jsou pravidla dodržování autorských práv?

1. Proč se zapojit do diskuzí?

Protože:
• v diskuzním fóru můžete najít spoustu podnětů pro svou práci
• zkušenosti ostatních vám mohou pomoci
• vaše zkušenosti mohou pomoci ostatním
• nebudete se svými problémy sami

2. Jak se dostanu do diskuzí Metodického portálu?

Otevřete si prohlížeč a přejděte na adresu portálu rvp.cz (do adresního řádku napište: http://www.rvp.cz, obvykle stačí napsat jen rvp.cz) a přejděte v horním menu na Diskuze.

NEBO jděte na diskuze rovnou – na http://diskuze.rvp.cz (do adresního řádku napište: http://diskuze.rvp.cz, či jen diskuze.rvp.cz).

3. Jak se orientovat na titulní stránce?

Barevné menu (Předškolní vzdělávání – Základní vzdělávání…) je základním přístupovým kanálem, v kterém si vybíráte, který stupeň vzdělávání vás v diskuzích zajímá. Pokud vstoupíte do některé ze sekcí, můžete se přesouvat do jiných sekcí pomocí obdobných horizontálně orientovaných voleb v horní části obrazovky.

Valounky

Jednou ze sekcí jsou společná fóra. Jsou vesměs „offtopic“ čili nepojednávají o žádném odborném tématu. Ale najdete mezi nimi pomocná fóra všech modulů portálu, kde se vaši kolegové ptají na cokoli, co je k modulům zajímá a kde i vy můžete nalézt odpovědi, nebo se zeptat.

Fórum Klub je určeno k volnému povídání o čemkoli neodborném.

V pravé části titulní stránky diskuzí nabízíme několik způsobů, jak nahlédnout do nejnovějšího dění v diskuzích:

Aktuality pro vás vybírají moderátoři z nejzajímavějších událostí ve fóru.

Nejnovější příspěvky a nejnovější témata zobrazují, co aktuálně v diskuzním prostoru přibylo. Mezi nejnovějšími a nejnovějšími tématy se přepnete kliknutím.

O trochu níže se můžete podívat, kdo další je zrovna v diskuzích a jaké jsou aktuální statistiky.

4. Jak jsou diskuze strukturované?

Celý diskuzní prostor se člení na sekce podle stupně vzdělávání:
• Předškolní vzdělávání
• Základní vzdělávání
• Základní umělecké vzdělávání
• Speciální vzdělávání
• Odborné vzdělávání
• Gymnaziální vzdělávání
• Odborné vzdělávání
• Jazykové vzdělávání

V každé ze sekcí je pro vás připravena řada diskuzních fór. Jejich struktura je daná a měnit ji může jen správce na pokyn z vedení projektu. Ve fórech uživatelé zakládají diskuzní témata, která jsou tvořena linií jednotlivých příspěvků, řazených za sebou podle časového hlediska.

5. Jak založit nové téma/vložit nový dotaz, nápad, názor?

Pokud máte v úmyslu položit dotaz, který ještě ve fóru napadl, nebo přidat novou zkušenost, nový nápad, založte pro něj nové téma.

  • Přejděte do sekce (např. Základní vzdělávání).
  • Vstupte do některého fóra (např. Tipy do výuky).
  • Klikněte na tlačítko Nové téma.
  • Do editačního okna napište svůj příspěvek.

Políčko Předmět slouží k pojmenování příspěvku, specifikuje náplň příspěvku. Může to být otázka (např. „Jak se účinně bránit proti syndromu vyhoření?“), vymezení tématu příspěvku („Třídním učitelem na druhém stupni“), může obsahovat poznámku o tom, zda jde o dotaz, zkušenost, nápad… („Neformální schůzka s rodiči – zkušenost“). Prosíme, snažte se předmět příspěvku formulovat co možná nejkonkrétněji, příspěvky s názvy typu „Dotaz“ nebo „Klíčové kompetence“ moderátoři přejmenují.

Do editačního okna napište svůj příspěvek.

Pod editačním oknem můžete vybrat, zda chcete, aby vás systém upozornil mailem, až někdo odpoví. Lze také zadat, že systém má pod příspěvek připojit váš podpis, viz níže.

Nakonec klikněte na tlačítko Odeslat.

nové téma

6. Jak přidat do existujícího tématu svůj příspěvek?

Pokud chcete připojit svůj příspěvek k některému již existujícímu tématu, klikněte nad tématem na tlačítko Odpovědět.

odpovědět

V editačním okně pak vypište svůj příspěvek a klikněte na tlačítko Odeslat.

Váš příspěvek se jako nejnovější zařadí na konec tématu.

7. Jak reagovat na konkrétní příspěvek v tématu? Jak citovat?

Pokud chcete reagovat na některý konkrétní příspěvek, můžete použít citaci:

  • Najdete příspěvek, který chcete citovat.
  • Kliknete u příspěvku vpravo dole na tlačítko „citace“.

Otevře se vám formulář pro editaci nového příspěvku, ale bude v něm připraven citovaný příspěvek. Svůj text můžete napsat pod citaci, nebo nad ni. Jen dejte pozor, abyste nesmazali začátek nebo konec citace, i s jejími ovládacími příkazy [quote].

8. Jaké jsou výhody registrace?

Příspěvek můžete vložit, aniž byste se zaregistrovali (tedy aniž byste se zapsali do seznamu uživatelů). Přesto vám doporučujeme registraci provést, protože:
• při dalším příchodu na portál uvidíte, které příspěvky od vaší poslední návštěvy přibyly,
• budete si moci nastavit zobrazení fór, např. řazení témat a příspěvků (v uživatelském panelu vpravo nahoře)
• budete si moci nastavit upozorňování na některá témata mailem, či si vytvořit záložky témat, která vás zaujala
• budete moci komunikovat s ostatními pomocí soukromých zpráv,
• registrace platí pro všechny moduly portálu, ať se přihlásíte kdekoli, při pohybu po portálu zůstáváte přihlášeni.
• aj.

9. Jakými pravidly se musíme řídit?

Pravidla najdete na každé stránce Metodického portálu, úplně nahoře, v prvním řádku obrazovky. Kromě informací o autorských právech a citacích tam najdete i tzv. Netiketu čili zásady chování. Prosíme, pečlivě je pročtěte. Moderátoři si při vedení fóra řídí právě platnou netiketou, pokud se „prohřešíte“, budou situaci řešit.

10. Dohlíží někdo na diskuze?

Ano, dohlíží. Diskuze je moderovaná. Znamená to, že se v ní můžete potkat s „netmoderátory“, kteří mají za úkol:

  • pečovat o uživatele,
  • starat se o pořádek ve struktuře diskuzí,
  • dbát na klidnou a sdílnou atmosféru fóra (viz Netiketa),
  • vnášet témata, která ve fórech případně chybí.

Moderátory poznáte podle označení moderátor a také podle toho, že se jejich jméno zobrazuje zelenou barvou.

Každý z moderátorů se přednostně věnuje některé ze sekcí.

11. Jak vyhledat uživatele?

Pokud jste zaregistrovaní, máte možnost prohlížet seznam ostatních členů diskuzního fóra.

Vpravo nahoře na obrazovce v rohu vidíte šedou plochu, kde najdete vše, co se týká vašeho přihlášení, včetně Uživatelského panelu.

uživatelský panel

Pod odkazem Členové se skrývá seznam všech členů. Je jich mnoho stránek, listovat v nich můžete po číslech stran pod seznamem.

Vyhledávání podle počátečního písmene

Musíte být přihlášení. Těsně nad seznamem uživatelů pak můžete vybrat počáteční písmeno jména, které hledáte. Následně klikněte na Zobrazit.

Potíž je v tom, že systém vyhledá všechny uživatele, u nichž odpovídá jen a pouze první písmeno zápisu jména, což může být ve většině případů buď křestní jméno, nebo titul před jménem.

Jak hledat v seznamu podle jména či mailu

Musíte být přihlášení. Klikněte vpravo nad tabulkou seznamu na tlačítko Najít uživatele.

Ve formuláři pak můžete nechat člena vyhledat podle mnoha kritérií.

POZOR: Aby systém vyhledal jakoukoli část jména (či mailu), aniž byste nutně zadávali první písmena, musíte použít takzvané „zástupné znaky“.
Příklad: Hledáte pana Vomáčku. Do pole uživatelské jméno napište: *vomáčka* (nebo i kratší výňatek ze jména – *vomá*, *vom*…) a klikněte dole na tlačítko Hledat – systém vyhledá takové členy, kteří mají kdekoli ve svém jménu řetězec písmen „vomáčka“, přičemž před ním i za ním může ještě cosi být (to naznačují hvězdičky).

12. K čemu slouží Uživatelský panel?

Přihlaste se. V pravém horním rohu přejděte do svého Uživatelského panelu.

uživatelský panel2

Uživatelský panel slouží k nastavení přizpůsobení diskuzního prostoru podle vašich představ.

Najdete tu seznam fór, která chcete sledovat, nebo která jste si založili záložkou – obojí lze učinit přímo ve fóru.

Koncepty příspěvků obsahují uložené příspěvky, které jste zatím neodeslali k publikaci.

V seznamu příloh najdete přílohy, které jste kdy přidali ke svým příspěvkům.

Funkce profilu jsme omezili na nastavení podpisu, neboť informace o uživatelích schraňuje centrální uživatelská databáze.

V Nastavení můžete vyladit chování fóra.

Soukromé zprávy umožňují kontaktovat jiného uživatele.

V Přátelích a nepřátelích můžete spravovat seznam svých oblíbených (či naopak neoblíbených) kolegů.

13. Kde najdu další nápovědu, kde se mohu něco technického zeptat?

Odpovědi na další otázky hledejte ideálně v pomocném fóru modulu Diskuze. Najdete je ve společných fórech.

Nejprve zkuste najít, jestli se někdo před vámi neptal na totéž – jestli už odpověď neexistuje. Pokud ne, zeptejte se – klikněte na tlačítko Nové téma a svůj dotaz napište. Odpovíme co nejdříve.

14. Na koho se mám obrátit, kdybych měl/a jakékoli potíže?

V diskuzním prostoru existuje fórum Pomoc. S pomocí moderátorů tam řešíme případné potíže s ovládáním diskuzního systému pomocí soukromé zprávy (sz) zaslané netmoderátorovi příslušné vzdělávací sekce.

Pomoc vám také mohou poskytnout:

Klára Hránková
klara.hrankova@npi.cz

+420 274 022 410

15. Pod jakou licencí jsou články publikovány?

Všechny materiály jsou publikovány pod licencí Creative Commons, což znamená, že je můžete stahovat, šířit a upravovat v případě, že uvedete autora, zachováte licenci a nebudete je využívat ke komerčním účelům. Zde najdete veškeré informace o této licenci.

16. Jaká jsou pravidla dodržování autorských práv?

U jiných než autorských objektů (texty, fotky, obrázky, ilustrace…) musí být uvedené přesné bibliografické údaje.

TEXTY
Monografické publikace
VALENTA, Josef. Učíme (se) komunikovat: Metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : Občanské sdruženi AISIS, 2005. ISBN 8023945149. Kapitola 2.2, s. 21.

Sborníky
DE MAN, Paul. Rétorika temporality. In Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. ZUSKA, Vlastimil. Praha : Karolinum, 2003. Ironie. s. 117 – 154. ISBN 8024605406. s. 147.

Časopisy
MORKES, František. Kořeny moderní školy a pedagogiky. Učitelské noviny. 2006, č. 6, s. 16 – 17. ISSN 01395718.

CD-ROM
Lidské tělo 2.0: interaktivní průvodce anatomií lidského těla – odpovídá učivu Základní školy [CD-ROM]. Praha : BSP Praha s. r. o., 2003 [cit. 2007-12-03]. Adresář: QUIZ/ARMS/qzar0012.png.

WEBOVÉ STRÁNKY
NEJEZCHLEBOVÁ, Lenka. Idnes.cz: Školská reforma: „Při hodině dobrý učitel jen nemele“ [online]. 26. října 2007 12:21. [cit. 2007-12-03]. Dostupný z WWW: <http://zpravy.idnes.cz/skolska-reforma-pri-hodine-dobry-ucitel-jen-nemele-fs9-/studium.asp?c=A071026_115854_studium_bar>.

OBRÁZKY
Obrazový materiál není možné použít ke komerčním účelům (autorovi je vyplacen honorář) bez souhlasu autora, nebo nakladatelství.

Obrazový materiál je možné čerpat bez omezení z webových stránek označených licencí Creative Commons, Public domain a Royalty free apod., které zaručují, že můžete obsah využít bez omezení.

Při použití obrazového materiálu z webových stránek označených licencí Public domain nebo Royalty free je nutné uvést (přímo u daného obrázku, nebo na konci materiálu) přesný zdrojový odkaz neboli URL adresu na konkrétní stránku, ze které byl daný obrázek čerpán.

Obrazový materiál klipart z nabídky Microsoft Office není možné využívat ke komerčním účelům.

Doporučené rozlišení obrazového materiálu 800 x 600 px.