Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Pro autory 

Pansofický příspěvek o modulu Diskuze na Metodickém portálu

Co jsou diskuze na Metodickém portálu

  • Modul Diskuze.rvp.cz je jeden z komunitních modulů na Metodickém portálu (vedle modulů Blogy, Digifolio a Wiki). Komunitním modulem je míněn negarantovaný prostor, obsah tohoto modulu je utvářen samotnými uživateli.
  • Modul nabízí otevřenou internetovou platformou znalostí učící se komunity. Je to otevřený prostor, kde si uživatelé (převážně učitelé) vyměňují zkušenosti i praktické rady, náměty a tipy, sdílejí a vyměňují si konkrétní materiály, ptají se, odpovídají a navzájem si radí. Setkávají se spolu nad tématy, která jsou pro ně podnětná, zajímavá a užitečná, ale i palčivá. Protože se tu potkávají uživatelé s podobnými potřebami i zájmy, vznikají nezřídka nové kolegiální i přátelské vztahy. Diskuze jsou prostředím vzájemné pomoci členů společenství, které cíleně sdílí a rozvíjí společnou znalost a zkušenost.
  • Podstatným znakem diskuzí je jejich moderace. Moderování diskuzí vede tým netmoderátorů. Dosahujeme tím vyšší bezpečnosti v online prostředí. Ale především netmoderací získáváme vyšší kvalitu příspěvků i větší efektivitu v získávání stálých, věrných a aktivních uživatelů (téma netmoderace je rozvedeno v dalších bodech).

Hlavní specifika modulu Diskuzí na Metodickém portálu

  • Soulad s rámcovými vzdělávacími programy (RVP) – Výzkumný ústav pedagogický, který je partnerem a realizátorem projektu Metodika II, je kurikulární ústav, jehož jednou z hlavních činností je tvorba RVP, proto jsou diskuzní fóra členěna dle vzdělávacích sekcí a zároveň směřujeme dění v diskuzích k tématům a řešením, která jsou v souladu s RVP.
  • Struktura modulu Diskuze – Modul je členěn do osmi sekcí. Sedm z nich odpovídá sedmi stupňům vzdělávání: předškolní vzdělávání, základní vzdělávání, základní umělecké vzdělávání, speciální vzdělávání, gymnaziální vzdělávání, odborné vzdělávání, jazykové vzdělávání a neformální vzdělávání. Osmá sekce jsou společná fóra.
  • Obsah vzdělávacích sekcí a obsah společného fóra – Každá vzdělávací sekce obsahuje řadu diskuzních fór (jakýchsi tematických oblastí), specifických pro danou sekci (např. Profese pedagoga/ředitele MŠ, Realizace ŠVP ve škole, Technologie ve škole, Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS, Maturita…). Strukturu diskuzních fór v sekcích stanovuje tým moderátorů dle návrhů expertů i samotných uživatelů. Uživatelé však do struktury sami zasahovat nemohou. Osmá sekce, Společná fóra, obsahuje takové diskuze jako odpočinkový Klub (pro debaty napříč sekcemi a pro neškolní témata), fórum Pomoc (sběr otázek k práci se systémem, na které odpovídají zpravidla aktivní uživatelé, případně moderátoři) a fórum Nápadník (fórum zpětné vazby, kde sbíráme nápady k tomu, co a jak bychom mohli v diskuzích i jinde na portálu zlepšit).
  • Struktura diskuzních fór – Diskuzní fóra obsahují tzv. témata – jednotlivá diskuzní vlákna, která jsou už doménou uživatelů samotných. Každý může buď založit nové téma (pokud přichází s novou otázkou, tématem či zkušeností), nebo v některém již existujícím tématu připojí svůj příspěvek (svoji odpověď, reakci, nápad, názor). V současné době mohou nová témata zakládat i anonymní, tedy neregistrovaní uživatelé, to proto, že je třeba respektovat relativní obtížnost užívání technologií a neztěžovat učitelům možnost přispět. Zároveň však všemi cestami podporujeme uživatele, aby se zaregistrovali a mohli tedy využívat plnou funkčnost systému (zvýraznění nepřečtených témat, záložky, možnost soukromých zpráv aj.).
  • Moderace diskuzí – Diskuze jsou vždy moderované. Moderátoři jsou školení odborníci, kteří mají na starosti odbornou úroveň fóra i udržení vstřícné a sdílné atmosféry. Moderátoři facilitují diskuze, vedou debaty nad tématem tak, aby byly hodnotné a efektivně pomáhaly odpovídat na otázky tam, kde uživatelé sami nemusí odpověď znát – v takovém případě zvou do diskuzí experty nebo si alespoň vyžádají odborné stanovisko. Moderátoři udržují a aktualizují strukturu fór v sekcích (zakládají nová fóra, přesouvají témata, dělí, slučují, přejmenovávají, upravují…), pečují o uživatele – podporují je, motivují, pomáhají při potížích, snaží se najít uživateli optimální způsob zapojení tak, aby se do společenství vracel, podporují vzájemné interakce mezi uživateli a vytváření dočasných pracovních týmů v online projektech. Zpracovávají výstupy tematických diskuzí do závěrů a shrnutí uveřejňovaných přímo v diskuzi, či v jiných modulech rvp.cz (Wiki, Blogy, Články, Digifolio…), vedou online projekty a tematické speciály ve spolupráci s experty i jinými moduly Metodického portálu (např. Wiki).
  • Registrace v modulu Diskuze – Běžní uživatelé mají dvě možnosti: prohlížet a přispívat anonymně, nebo se zaregistrovat. Uživatelé bez registrace sice mohou využít své anonymity, ale připravují se o mnohé výhody. Proto anonymní uživatele nabádáme k tomu, aby se zaregistrovali. Kromě větší palety možností vidíme registraci jako signál zodpovědného přístupu k diskuzi. Registrace na portál je velmi snadná. Stačí odkudkoli na portálu vstoupit do registračního formuláře, tam vyplnit několik málo údajů o sobě – především svůj e-mail, jméno a zvolené heslo. Při dalším příchodu na portál se pak uživatel hlásí svým e-mailem a heslem. Po přihlášení v kterémkoli z modulů Metodického portálu www.rvp.cz je uživatel automaticky přihlášen i ve všech ostatních modulech.
  • Výhody registrovaného uživatele – Registrovaný uživatel má řadu výhod: může zpětně upravit vlastní příspěvek, vidí, ve kterých fórech a tématech přibyly od jeho poslední návštěvy nepřečtené příspěvky, může si vybraná fóra „založit“ a pak je snadno najde, může odebírat přibývající obsah některých témat do e-mailu, může s ostatními komunikovat přes soukromé zprávy a především se ostatním jeví jako důvěryhodnější partner.
  • Kvalita příspěvků – Kvalita diskuzí je dána kvalitou a odborností uživatelů, jejich zkušenostmi, přístupem k vlastní práci, ochotou k seberozvoji a ke sdílení s ostatními, ale také prací moderátorů, kteří vedou uživatele ke kvalitním příspěvkům s vysokou výpovědní hodnotou a iniciují nové diskuze, a součinností expertů (např. didaktici z VÚP či odborníci odjinud), kteří odpovídají na dotazy, ale i iniciují nové diskuze.
  • Kvalita diskuzí je prolnutím mnoha požadavků, přístupů a kritérií:
    • Kvalitní diskuze plní potřeby uživatelů – poskytují možnost vyjádřit názor a postoj k tématu, požádat ostatní o pomoc či radu, umožní prospět a pomoci ostatním tím, co uživatel zná a umí, představit ostatním vlastní práci i poskytnout oporu ve slabých chvílích.
    • Usilujeme o obsahovou kvalitu, vedeme uživatele (pod vedením moderátorů) ke kvalitním příspěvkům, směřujícím k aplikaci správných didaktických postupů v souladu s RVP, usilují o vyvážené pohledy a výklady sporných témat.
    • Umožňujeme kontakt s odborníky. Pokud uživatelé ani moderátoři neznají odpověď a pokud odpovědi nejsou přesné, přizveme experta (nebo se alespoň snažíme získat jeho odpověď). Kolem Metodického portálu www.rvp.cz sdružujeme tým odborníků, kteří jsou ochotni s námi spolupracovat. Propojujeme tak učitele s didaktiky a dalšími kapacitami v oboru.
    • Kvalitní diskuze jsou schopny generovat výstup. Pokud to téma diskuze dovolí, snažíme se získané poznatky a zkušenosti shrnout a zveřejnit přímo v tématu, nebo se pokoušíme – podle průběhu a závěrů diskuze – získat či vytvořit hmatatelný výstup pro jiné moduly Metodického portálu www.rvp.cz (např. Wiki). Zároveň podněcujeme zúčastněné uživatele, aby na tvorbě takových výstupů spolupracovali.
  • Přispívání do fór – Samotné přispívání do fór je velmi snadné. Nejprve je třeba si rozmyslet, co a kam psát. Pokud chceme pouze reagovat na něčí příspěvek, klikneme v daném tématu na tlačítko Odpovědět, napíšeme svou reakci a odešleme. Pokud příspěvek, na který reagujeme, nebyl poslední, můžeme ve své reakci oslovit původního pisatele, aby bylo zřejmé, komu odpověď náleží. Většinou to není nutné.
  • Založení nového tématu – Pokud máme vlastní novou otázku, téma či nápad, je třeba nejprve zjistit, kam by se nejlépe hodil a zda už obdobný dotaz nepadl. Podíváme se na odpovídající sekce a zkusíme odhadnout, do kterého fóra se tematicky nejlépe hodí. Vstoupíme do fóra a klikneme na tlačítko Nové téma. Nové téma je třeba nejprve pojmenovat. Doporučujeme volit velmi konkrétní název tak, aby bylo na první pohled ostatním jasné, o čem téma pojednává (nikoli tedy Dotaz, ale např. Dramatická výchova – podle čeho vyučovat?, Jak zařadit do výuky olympijské hry?, Psaní všemi deseti – názor…). Do editačního okna napíšeme příspěvek a odešleme. Kdyby se příspěvek zatoulal jinam, než kam patří, nemusíme se strachovat, moderátoři jej najdou a zařadí.
  • Uživatelé v diskuzích – Co mohou uživatelé v diskuzích dělat?
    • Pasivně: hledat odpověď na svou otázku, číst názory ostatních, inspirovat se, jak ostatní řeší situace, jak pracují v hodinách, získat materiály, které ostatní dají k dispozici, získat informace od odborníků.
    • Aktivně: položit svou otázku, odpovědět na otázku jiného uživatele, reagovat, napsat svůj názor na problematiku, vyvolat diskuzi o tématu, poradit ostatním, jak řešit situaci. Uživatel dále může ostatním popsat, jak pracuje v hodinách, ukázat, co ve třídě v hodinách s dětmi dělá a jak, poskytnout ukázku, materiál, komunikovat s ostatními uživateli modulu Diskuze, s moderátory a experty.
  • Podpora ke spolupráci a ke sdílení – Při každé příležitosti propojujeme diskuze s ostatními moduly portálu, s jinými zdroji na internetu i jinde. Snažíme se ukázat, jak lze využít různé zdroje a různé technologie. Podporujeme spolupráci a sdílení. Podporujeme vznik kolegiálních a přátelských vztahů mezi uživateli. Podporujeme aktivní přístup učitelů k vlastní práci a podporujeme pozitivní postoj (nejen pedagogické) veřejnosti k reformě.
  • Pravidla, doporučení a licence v diskuzích – Dbáme na dodržování zákonů a autorská práva. Provoz v diskuzích se řídí Pravidly používání Metodického portálu. Doporučení i varování k chování v diskuzích i jinde pak uživatelé najdou v Netiketě. Vhodné je i seznámení s licencí na Metodickém portálu – Licence Creative Commons 3.0 Česko.
  • Využití ve výuce – Na rozdíl od ostatních modulů Metodického portálu www.rvp.cz není modul Diskuze primárně určen pro využití ve výuce, ale ke sdílení zkušeností, názorů a zážitků mezi učiteli – pro výuku může sloužit jako inspirace.

Technická stránka modulu Diskuze na Metodickém portálu

  • Modul Diskuze je postaven na bázi open source systému phpBB. Jedná se o široce používaný a ověřený systém k provozování diskuzních fór. Pro naše účely byl speciálně upraven, konfigurován, designován a napojen na Metodický portál www.rvp.cz. S portálem a ostatními moduly máme společnou uživatelskou databázi. Z hlediska správy systému máme k dispozici administrátora, který provádí všechny specializované úpravy, především zásahy do vývojového kódu. Nastavení struktury diskuzních fór a většiny uživatelských rolí provádí tým netmoderátorů.